Port katetr

Podkožní port při správném používání zkvalitňuje život onkologických pacientů.

Umožňuje bezpečné zajištění žilního přístupu pro opakované aplikace chemoterapie a dalších (například analgetik), která byla indikována k aplikaci do žilního systému.

Port je zaveden přímo pod kůži, nejčastěji do oblasti hrudníku, a to na přední stranu prsního svalu. Pro pacienta je port dobře přístupný, zároveň není vidět a je dobře hmatný. Po zavedení portu a zhojení malé rány nad portem je na lidském těle téměř nerozeznatelný.

Pro vpichy do portů jsou používány jehly se speciálně upravenými hroty. Port je určen zhruba pro 2 až 3000 vpichů a bývá zaveden po dobu několika let. Pokud port pacient nepotřebuje, může být vyjmut.

Zavedení probíhá jako malý chirurgický výkon prováděný většinou ambulantně v lokální anestezii a je prakticky bezbolestný. Standardní doba výkonu je 20 až 40 minut.

Výhody port katetru

• Ošetřování portu zabere minimum času a manipulace je snadná pro pacienta i pro zdravotnický personál.
  • Není-li systém používán, nevyžaduje každodenní ošetřování.
  • Port umožní vyhnout se opakovanému a bolestivému napichování žil při každé aplikaci chemoterapie.
  • Minimalizuje se riziko podání chemoterapie mimo žílu (extravazace), které je nebezpečné hlavně pro okolní tkáně. Léčba této komplikace je zdlouhavá a bolestivá.
  • Pacient port běžně nepociťuje a pokračuje v normálním životním stylu bez omezení jakýchkoliv aktivit, včetně plavání a dalších sportů.

Akce

Otázky kolem rakoviny II.

Odborníci onkologických a chirurgických odborností FN Plzeň představí účastníkům druhého cyklu přednášek o rakovině nové léčebné metody používané pro pacienty s onkologickým onemocněním.